לימוד כלי הקשה ולימוד תופים

תוכן עניינים

שעורים פרטיים בכלי הקשה:

השעורים מתקיימים אחד על אחד עם נועה, מורה לתופים (מהטובות בארץ) בחדר סטודיו מאובזר. משך השיעור הוא כ 50 דק.
הסטודנט יבחר כלי ההקשה בו הוא רוצה להתמקד מתוך מגוון כלי ההקשה המוצעים: דרבוקה, דג’מבה, קונגס, בונגוס, קחון.
בשעור ילמדו יסודות טכניקת הנגינה על הכלי,  נלמד ונתרגל מקצבים אופייניים לסגנון המוסיקלי הנבחר ונעבוד על אלתור ובניית סולו. בנוסף התלמיד יתוודע לעולם תווי הקצב ויתרגל פיתוח שמיעה ונגינה מתוך פרטיטורות כתובות.(מקבץ תווים).
נגינה בכלי הקשה מעצימה, מחברת אותנו ללב ויכולה להיחשב לעיתים כפעילות מדיטטיבית אשר מחזקת את יכולות הריכוז שלנו  ותורמות רבות לרגיעה, שחרור ממעצורים רגשיים ושמחה.
בשלב ראשון התלמיד יבחר אחד מכלי ההקשה המפורטים להלן. בהמשך יהיה ניתן לשנות את כלי ההקשה או לגוון בין לימוד על מספר כלי הקשה.

דרבוקה

הינו כלי הקשה מסורתי מזרח תיכוני. מקורות השם מגיעים מהמילה “דראב” שפירושה להכות בשפה הערבית.
בשעורי הדרבוקה נלמד את צלילי ההקשה הבסיסיים שהם דום, טאק ואס. 
בנוסף לצלילי הבסיס, הנגינה בדרבוקה מאופיינת על ידי שילוב של טכניקות שונות אשר “מקשטות” את המקצבים והאלתורים.
הטכניקות המרכזיות אותן נלמד ונתרגל הן הטכניקה המצרית והטכניקה התורכית.
במהלך השעורים נלמד מקצבים המגיעים מן המסורת המצרית, עיראקית, תורכית ועוד. בנוסף נתוודע למקצבים מורכבים (אסמטריים) שנפוצים במדינות הבלקן והמזרח הרחוק.

קחון

הינו כלי הקשה  פופלרי מאוד בשנים האחרונות. מקורו מהעבדים האפריקאים שהגיעו לפרו והוא עבר והתגלגל לאורך השנים כאשר לאחרונה הוא  מזוהה בעיקר עם מוסיקה בסגנון קובני ומוסיקה בסגנון פלמנקו.
הקחון הינו תיבת עץ חלולה ויש המוסיפים בתוך הקחון מיתרים אשר יוצרים אפקט צלילי מיוחד.
בשנים האחרונות הקחון משמש הרבה לליווי של מוסיקת רוק ופופ בגלל אופיו הייחודי והסאונד שלו אשר מדמה צליל של מערכת תופים אקוסטית.

תופי קונגס

הם בדרך כלל זוג או שלישיית כלי הקשה שנקראים טומבה (בס), קונגה (תוף אמצע), קווינטו (גבוה). הם מגיעים מקובה. הקונגה עשויים מעץ ועליהם מתוח עור. טכניקת הנגינה על קונגה היא ייחודית לכלי וכך גם שיטת התיווי. הקונגס משמשים לליווי של מוסיקה קובנית, סלסה ומתאימים גם למוסיקת פופ ורוק.
בונגוס הם זוג תופים יחסית קטנים המחוברים אחד לשני. המקור שלהם הוא כנראה ממרכז אפריקה אבל הם מזוהים בעיקר עם קובה והמוסיקה אשר מגיעה משם. לבונגוס יש צליל גבוה והרבה פעמים הוא כלי אשר מנגן את קטעי הסולו במוסיקה.
מקצב נפוץ שמנוגן על הבונגוס ומתאים להרבה סגנונות מוסיקליים נקרא מרטילו.

דג’מבה

הינו כי הקשה המגיע מאפריקה ומשמש לליווי מוסיקה, מחול וגם ככלי סולן. הדג’מבה עשוי מעץ ועליו מתוח עור חיה. את העור מותחים חבלים בטכניקת קשירה ייחודית אשר משפיעה על הצליל של התוף.
זהו אחד מכלי ההקשה הנפוצים ביותר בעולם המערבי ומשמש לליוויו סגנונות מוסיקליים שונים. במקור הדג’מבה שימש לליווי טקסים  שבטיים ומופעי מחול.

אודו

הינו כלי הקשה עשוי חרס המגיע מניגריה. גודל האודו משפיע באופן ישיר על הצליל שלו. הטכניקה אותה נלמד היא טכניקה משולבת של נגינה בעזרת האצבעות ושימוש בכף היד כולה על מנת ליצור וואקום ויצירת צליל הבס.
זהו כלי עדין ומיוחד השמש בעיקר לסולו או לליווי מוסיקה שקטה.

לימוד ותרגול של פיתוח שמיעה רתמי עם מורה לתופים

השעורים מתאימים לסטודנטים למוסיקה בכל כלי נגינה וזמרים אשר רוצים לשפר את היכולת שלהם בקריאת תווים ובפיתוח של הבנה רתמית. בשעורים נעבוד על קריאה, הכתבות רתמיות, ניתוח משקלים סמטריים ואסימטריים, תרגול וניתוח קטעי סולו.

נועה וקס מורה לתופים וכלי הקשה

לפרטים נוספים והרשמה

אם אהבתם אשמח שתשתפו 🙂

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp