שיעור בנושא חורף חלק א

תוכן עניינים

מה נלמד היום?

  1. צלילי היסוד בתיפוף על הגוף.
  2. תרגול תבניות מקצב.
  3. האזנה וביצוע של סערה אנושית בעזרת צלילי תיפוף על הגוף.
  4. סערה גראפית – יצירת צלילי סערה בהתאם לפרטיטורה גראפית בעזרת כלי נגינה וחפצים שיש לנו בבית.
    * בשיעור זה חשוב להשתמש בכרטיסיות ההסמלה של שיטת תיפוף על הגוף אותן תוכלו למצוא כאן

1. לימוד בסיסי של יסודות התיפוף על הגוף:

1) מי יכול להגיד לי על אילו איברים בגוף אנחנו יכולים לתופף? (תשובות אפשריות: על הלחיים, על הברכיים, על הראש וכדומה). בואו ננסה לנגן יחדיו בעדינות.

2) אנחנו יכולים להפיק צלילים נפלאים מהגוף שלנו והיום נלמד ארבעה צלילים.

3) הצליל הראשון נקרא טאק.

  • טאק אנחנו מנגנים בעזרת כף היד (הדומיננטית) שמקישה על הירך. בואו ננגן ביחד טאק. אספור עד שלוש וכולנו ננגן ביחד טאק. 1..2…3   טאק

4) הצליל השני נקרא אס.

  • אס אנחנו מנגנים בעזרת כף היד (הלא דומיננטית) שמקישה על הירך השניה.
    בואו ננגן ביחד אס. אספור עד שלוש וכולנו ננגן ביחד אס. 1…2…3… אס.

5) הצליל השלישי נקרא קליק. ( קליק זה אצבע צרדה ומי שלא מצליח יכול לנגן בעזרת כף היד שתקיש על הכתף)

  • קליק אנחנו מנגנים בעזרת כף היד (הדומיננטית). ננגן אצבע צרדה.
    בואו ננגן ביחד קליק. אספור עד שלוש וכולנו ננגן ביחד קליק. 1…2…3.. קליק.

6) הצליל הרביעי שלנו נקרא שיפשף. בצליל הזה נשפשף את כפות הידיים אחת בשניה.

  • בואו ננגן ביחד שיפשף. אני אספור עד שלוש וכולנו ננגן ביחד שיפשף. 1…2…3… שיפשף.

חשוב להשתמש בכרטיסיות ההסמלה של שיטת התיפוף על הגוף שכן הכרטיסיות משמשות כתיווי מוזיקלי ומהוות כלי עזר משמעותי להוראה והבנה של השיטה.

ניתן למצוא את כרטיסיות התיפוף על הגוף כאן

2. תרגול צלילי היסוד של שיטת התיפוף על הגוף:

בואו נתרגל את צלילי התיפוף בעזרת תבניות מקצב (אני אנגן ואתם תחזרו אחרי!)

  • הסימן Z מסמל הפסקה של פעימה.
  • טאק טאק טאק Z………….טאק טאק טאק Z
  • אס אס אס Z ………………אס אס אס Z
  • קליק טאק טאק Z …………קליק טאק טאק Z
  • שיפשף שיפשף Z Z ………..שיפשף שיפשף Z Z

3. האזינו לצלילים הבאים, עצמו עיניים ונסו לדמיין מה הצלילים מזכירים לכם.

תחילה הילדים רק מאזינים לצלילי הסרטון בלי לצפות בו.

נשאל מספר שאלות:

  1. מה לדעתכם מתארים הצלילים ששמעתם? (תשובות אפשריות: צלילי סערה, צלילי גשם, עדר סוסים וכדומה)
  2. באיזו דרך לדעתכם הפיקו את הצלילים הללו? (תשובות אפשריות: קסטנייטות, תופים וכדומה)

עכשיו בואו נצפה בסרטון ונראה כיצד הפיקו את הצלילים ששמענו.

ראינו כי את צלילי הסערה הפיקו בעזרת תיפוף על הגוף.  המוסיקאים בסרטון ניגנו את צלילי התיפוף על הגוף הבאים: קליק, טאק, אס ושיפשף.

פעילות של סערה אנושית:

פרונטלי:

  • המשתתפים יעמדו במעגל והמנחה תעמוד במרכז בתפקיד של שליטת הסערה.
  • המנחה תסמן לכל ילד איזו תנועה בתיפוף על הגוף עליו לנגן. האפשרויות הן שיפשף, קליקים, הקשות על ירכיים טאק ואס. כל אחד מהמשתתפים שסומנה לו תנועה, ינגן אותה ללא הפסקה.
  • כשהמנחה תרים ידיים הסערה תתחזק והמשתתפים ינגנו יותר חזק ומהר וכשהמנחה תוריד את הידיים אז המשתתפים ינגנו חלש ולאט.
  • כעבור מספר דקות המנחה תניח לרגע את ידה על כתפו של המשתתף והוא ימציא תנועה שתתאר לדעתו צלילי סערה. (לדוגמה: מחיאות כף, שריקות כרוח, רקיעות ברגליים וכדומה)

שיעור סינכרוני בזום:

  • המנחה תציין את שמו של המשתתף ותדגים בפניו איזו תנועה עליו לנגן ללא הפסקה.
  • הרמה והורדת הידיים של המנחה ישלטו על עוצמת הסערה.
  • כשהמנחה תקרא בשמם בשנית המשתתפים ימציאו תנועה שמפיקה צלילי סערה.

4. סערה גראפית:

  1. מהם סממני החורף מבחינת מזג האויר? (תשובות אפשריות: רוח, גשם, ברד, רעם, שלג)
    • לכל אלמנט בטבע יש לנו סממן גראפי. אציג בפניכם את הכרטיסיה המתאימה לכל אלמנט.
    • מה לפי דעתכם יכול לייצג צלילי של רוח? ( במוסד החינוכי זה יכול להיות מרקס. אם הפעילות היא בזום מבקשת מהם למצוא חפץ כלשהו שמפיק צליל הדומה לרוח כמו רשרוש שקיות או דף, מאוורר ועוד)
    • מה לפי דעתכם יכול לייצג צליל של גשם? (במוסד החינוכי זה יכול להיות מקלות הקשה, קסטנייטות וכדומה ובבית קופסת מסטיקים מלאה באורז, קוביות משחק בצנצנת, הקשות של כפות אחת על השניה ועוד)
    • מה לפי דעתכם יכול לייצג צליל של ברד? (במוסד החינוכי זה יכול להיות גווירו או משהו אחר בעל צליל חזק ובבית זה יכול להיות הקשה בעזרת כפות על סיר, מקלות סושי על קערה ועוד)
    • מה לפי דעתכם יכול לייצג צליל של שלג? (במוסד החינוכי זה יכול להיות פעמונים ובבית מעיכת נייר כסף או צלופן, פצפוץ פקפקים ועוד)
    • מה לפי דעתכם יכול לייצג צליל של רעם? (במוסד החינוכי דרבוקה, תוף מרים וכדומה ובבית הקשה על מחבתות ועוד)
  2. יישום בפועל של הסערה בנגינה:
    • במוסד החינוכי: חלוקה לקבוצות כאשר כל קבוצה מקבלת כלי הקשה אחר בהתאם לאלמנט אותו היא מייצגת (רוח, גשם, ברד, שלג, רעם)
    • בבית אני מבקשת מהילדים לחפש איזה חפץ יכול לייצג איזה אלמנט בטבע וכל אחד מסביר מה הוא בחר ולמה.
  3. במהלך הפעילות אני בכל פעם אציג בפניהם כרטיסיה ובה ציור המייצג את האלמנט והם ינגנו בהתאמה.

5. כרטיסיות

כרטיסיית גשם
כרטיסיית שלג
כרטיסיית רוח
כרטיסיית רעם
כרטיסיית ברד

מקווה שנהניתם לקרוא את מערך הפעילות. עכשיו הזמן ליישם 😊

אשמח לשמוע איך היה לכם.